Wednesday, 30 September 2020

JH_NISHTHA official : Activity -5 : Reflection on the Animal School

What action points emerge from the fable for addressing diversity in your classroom? 

Share your experience

407 comments:

  1. हमारा देश भारत एक विविधता में एकता का देश है यह अनुभव हमें उस बागवानी की याद दिलाता है जिसमें सभी तरह के फूल खिले होते हैंl किसी भी क्यारी में सिर्फ एक तरह के फूल शोभा नहीं देते उसी प्रकार से विद्यालय में भी सिर्फ एक प्रकार के बच्चे यदि हो तो वे हमें उतना आनंददाई नहीं कर पाएंगे लेकिन वर्ग कक्ष में बच्चों की विविधता एक मनोरम परिवेश तैयार करती है जिसमें बच्चे आनंददाई माहौल में अपने लक्ष्य तक आसानी से पहुंच पाते हैं

    ReplyDelete
    Replies
    1. आपका विचार और अनुभव अनुकरणीय है

      Delete
    2. It's like ocean...as you go deeper you may have more surprises

      Delete
    3. बहुत ही सुन्दर विचार और प्रेरणा देने वाली है।

      Delete
  2. Students with different ability are allowed in the classroom. Students with more competency help the needful students and the slow learners become good.Its very important to keep the environment of classroom enjoyful.

    ReplyDelete
  3. हम शिक्षक को विद्यालय में सफलता हासिल करनी है तो ना केवल सांस्कृतिक विविधता, बल्कि विविध सामाजिक तथा आर्थिक पृष्ठभूमि वाले और शारीरिक, मनोवैज्ञानिक एवम् बौद्धिक विशेषताओं में भिन्नता वाले बच्चों का भी विशेष महत्व देना होगा और ध्यान रखना होगा। माहौल ऐसा होना चाहिए कि हर बच्चा उदासी महसूस करने, ऊबने,डरने या अकेले रहने के बजाय, खुश और तनावमुक्त महसुस करे। बच्चो को शिक्षण और अधिगम के अवसर प्रदान करने के लिए जिम्मेदारी निभानी चाहिए।

    ReplyDelete
  4. Se see that students with different ability are allowed in the classroom, while there is separate schools for such disabled. Students with more competency help the needful students and the slow learners become good.Its very important to keep the environment of classroom enjoyful.

    ReplyDelete
  5. हमारे देश में कमजोर और जरूरतमंद लोगों से प्रेम करना, उनकी सहायता करना हमेशा ही अच्छा माना गया है। लेकिन उसमें सहानुभूति का प्रभाव अधिक था।
    हमें विशेष आवश्यकता वाले बच्चों को अधिकारपूर्वक उनकी रुचि और योग्यता के अनुसार सीखने का वातावरण देना चाहिए। ताकि वे अन्य सभी बच्चों के साथ अच्छे से सीखकर आगे बढ़ें।

    ReplyDelete
  6. अनेकता में एकता ही भारत की पहचान है।।
    जिस प्रकार मनुष्य देखने में रूप रंग से भिन्न भिन्न होता है उसी प्रकार उनके विद्या अर्जन कौशल में भी अंतर देखने को मिलती है।।सभी बच्चे की सीखने की क्षमता एक जैसी नहीं होती है कुछ क्षण भर में सीख जाते हैं और कुछ को सीखने में काफी समय लगता है।।हमें एक स्वस्थ परिवेश अर्थात कक्षा का निर्माण करते हुए सभी बच्चों के समुचित एवं सर्वांगीण विकास के लिए अफसर देना होगा।। किसी के साथ किसी प्रकार के भेदभाव या द्वेष भावना नहीं रखना है।। सभी विद्यार्थियों के प्रति समदर्शी की भावना विकसित कर उन्हें शिक्षा प्रदान करना है।।

    ReplyDelete
  7. सभी बच्चे सीखने के लिहाज से एक जैसे नहीं होते कोई जल्दी सीख जाता है किसी को कोई बात सीखने में थोड़ा ज्यादा समय लगता है। बच्चों के सीखने की गति के आधार पर शिक्षक शिक्षक को सिखाने के तरीके टी एल एम आदि का उपयोग करना चाहिए साथ ही आवश्यकतानुसार ऑडियो विजुअल क्लास की भी व्यवस्था करनी चाहिए। बच्चों को विभिन्न समूह में बांट कर भी अवधारणाओं को सिखाया जा सकता है।

    ReplyDelete
  8. Sabhi bachho me vividhata hoti hai.sabhi k sikhne me antar hota hai.atah hme bachho me koi bhedbhaw na karte hue unhe unki chhamta k hisab se padhana chahie.

    ReplyDelete
  9. सभी बच्चे सीखने के लिहाज से एक जैसे नहीं होते कोई जल्दी सीख जाता है किसी को कोई बात सीखने में थोड़ा ज्यादा समय लगता है। बच्चों के सीखने की गति के आधार पर शिक्षक शिक्षक को सिखाने के तरीके टी एल एम आदि का उपयोग करना चाहिए साथ ही आवश्यकतानुसार ऑडियो विजुअल क्लास की भी व्यवस्था करनी चाहिए। बच्चों को विभिन्न समूह में बांट कर भी अवधारणाओं को सिखाया जा सकता है।

    ReplyDelete
  10. Anekta me ekta hi hamare desh ki pahchan hai.

    ReplyDelete
  11. हमारी कक्षाओं में कहानियाँ विविधता को स्वीकार करने/ शक्ति के रूप में देखने का माध्यम होनी चाहिए।

    ReplyDelete
  12. सभी बच्चों में सीखने की क्षमता होती है इसलिए शिक्षकों को सिर्फ बच्चों के लिए अनुकूल वातावरण बनाने की आवश्यकता है।

    ReplyDelete
  13. Hamare desh me vividhta h yhn k logon unka rahan sahan Khan pan dharm aadi m. .usi prakar bacche v ek jse nhi hote koi jldi Sikh jta h r kisi ko usi chiz ko sikhne m thoda wqt lg jta h. .par sbhi ko sth lke extra effort lga k sikhana chaiy

    ReplyDelete
  14. Students with different ability must be allowed in the classroom and they must be encouraged according to their ability. They shouldn't be forced to learn anything which is out of the ability of the concern.

    ReplyDelete
  15. भारत विविधताओं से भरा देश है, यहाँ का मूल चरित्र अनेकता में एकता है।विद्यालय में बच्चों के सर्वांगीण विकास हेतु सभी शिक्षकों को समवेत प्रयास करने होंगे, बच्चों से मित्रवत व्यवहार कर हम उन्हें ज्यादा लायक बना सकते हैं।

    ReplyDelete
  16. Sar ke Vidyut tatoo hai hai per vividhta main main khaas prayojan bhi Judi Hui hai jisse hamari jivan sambhav hai

    ReplyDelete
  17. भारत विविधताओ से भरा देश है। यहाँँ अनेकता में एकता है।स्कूल में बच्चोंं के विकास हेतु सभी शिक्षकों को प्रयास करना चाहिए।

    SHEO SHANKAR PANDEY UMS KAMALPUR

    ReplyDelete
  18. Har baccha special h usme kch na kuch daskta h usse hume swikar krna hoga

    ReplyDelete
  19. भारत विविधता से परिपूर्ण है, यहाँ विविधता में ही एकता है

    ReplyDelete
  20. Student with different ability must be allowed in in the classroom and they must be encouraged according today their availity. They shouldn't be forced to learn anything which is out of the ability of the concern.

    ReplyDelete
  21. बच्चों के बेहतर भविष्य के लिए हमें उनके माता-पिता को जागरूक करना होगा एवं बच्चों को बहुत ही रुचि एवं आनंदित होकर पढ़ाना पड़ेगा।

    ReplyDelete
  22. Different children's have different abilities. So According to their abilities teachers should give them task.

    ReplyDelete
  23. हर कक्षा के बच्चो मे विविधता होती है। हमे उनके अनुकूल वातावरण बनाकर शिक्षण कार्य करना होगा तभी अपेक्षित परिणाम प्राप्त होगे।

    ReplyDelete
  24. हर कक्षा के बच्चो मे विविधता होती है। हमे उनके अनुकूल वातावरण बनाकर शिक्षण कार्य करना होगा।

    ReplyDelete
  25. भारत विविधताओं से भरा देश है। जिस प्रकार मनुष्य देखने में रंग रूप, से भिन्न भिन्न होता है। उसी प्रकार उनके विद्या अर्जन कौशल में भी अंतर देखने को मिलते हैं।। सभी बच्चों के प्रति समदर्शी की भावना विकसित कर उन्होंने शिक्षा प्रदान करना है।। Sohan Lal mahato.

    ReplyDelete
  26. All children are different and have some gifted qualities. They can't do very good in each and every field. We should know the strength of our children and promote them in that field.

    ReplyDelete
  27. Each and every child has right to get the education.Students with different abilities must be allowed in the classrooms.Special attention should be given to the needy students.

    ReplyDelete
  28. During COVID-19 Pandemic as per the guidelines of the Jharkhand government I formed a whatsapp group for students.The students of class 4 and 5 are the members of my group. I Shared DIGISATH Contents daily in this group. I also formed some contents and shared through this platform. I asked the students, if you have any questions then share with me from phone call or through whatsapp. I tried my best to solve their problems. I also tried to make sure to participate all students in weekly quiz. I also tried to aware them to the SOP's declared by state or central government AVINASH KUMAR MISHRA COMMENT

    ReplyDelete
  29. We can to teach the students according to their own interests.

    ReplyDelete
  30. We can to teach the students according to their own interests.

    ReplyDelete
  31. All students are different in their own ways each one have a special quantity we should help them to understand their own potential and strength

    ReplyDelete
  32. We see that students with different ability are allowed in the classroom, while there is separate schools for such disabled. Students with more competency help the needful students and the slow learners become good.Its very important to keep the environment of classroom enjoyful.

    ReplyDelete
  33. in the classroom and they must be encouraged according to their ability. They shouldn't be forced to learn anything which is out of the ability of the concern.

    ReplyDelete
  34. The fable teaches us the most important fact that not every child can excel in every subject. Hence,as teachers we have to observe and find out each student's special interests and skills which should be not only be appreciated but also developed.

    ReplyDelete
  35. बच्चों में विविधताएं आम तौर पर रहतीं हैं। उनके विशिष्ट गुणों को विकसित करने की आवश्यकता है।

    ReplyDelete
  36. As from the story,we get to know that in real life also each and every students are gud in some skills in their own way..They are not having same thoughts.As a teachers it's our responsibility to help students to get rid from their weak points and encourage them for their good qualities.

    ReplyDelete
  37. Each child is unique and everyone has their own special talent and acquisition towards life that should be promoted and brought to light in order to enhance the learning experience for the child as well as others.

    ReplyDelete
  38. Students of various backgrounds should be taught so as they receive education with joy and they get fair attention during learning their curriculum. We teachers must keep in mind of them needful students so that they get proper care while benefitting from their education.

    ReplyDelete
  39. बच्चे अलग अलग परिवेश से आते हैं। अनुकूल वातावरण देना शिक्षक का काम है। अच्छा वातावरण पा कर बच्चे खुशी से शिक्षा ग्रहण करते हैं।

    ReplyDelete
  40. We live in a country where unity in diversity, so the students are coming to a school from different cultures, custom and nature.They have varied ideas and the way of learning.so we the teachers should treat each and every student a special one so that student can grab knowledge easily.

    ReplyDelete
  41. भारत विविधताओं का देश है यहां विविधता भरी पड़ी है उसे हम अपने वर्ग कक्ष में भी लेकर जाते हैं तो शिक्षण कार्य अधिक प्रभावपूर्ण हो सकता है।

    ReplyDelete
  42. As we know that India is a country of diversities. Here the people are different religions, cultures, languages and customs. In spite of all they are Indians, it shows that we all are Indians. In this way we can say that students of various backgrounds are coming in the school. As a teacher we should treat the equally in viewing with their needs and ability. We should make a better learning environment in the classroom and also make a healthy environment in the classroom.

    ReplyDelete
  43. कक्षा का वातावरण भारत की तरह हमें विविधता के बीच हमे उनके गुणों को विकसित करने की आवश्यकता है,

    ReplyDelete
  44. All students have their characterstics and interest.some students are very good in sports but some others are in painting,studying.There are the difference in interest and abilities among children.Teacher should grow their abilities and work on their interested.

    ReplyDelete
  45. In a classroom their are different typee of students ,some are good in studies ,some are good in sports etc

    ReplyDelete
  46. Different children have different abilities. So teacher should teach them according to their ability.

    ReplyDelete
  47. Diverse classrooms encourage problem-solving, critical thinking, and creativity. Collaborative groups are an excellent tool for classroom instruction; in a diverse classroom students bring various perspectives that challenge their peers to think creatively and collaborate to find an appropriate solution for their group. When students are given the opportunity to work with a diverse group of peers, or with topics that discuss diversity, they can confront stereotypes and discover similarities with their classmates.

    The benefits of classroom diversity are both academic and socioemotional; educators must prioritize creating diverse learning opportunities for students and teaching about diversity. Exposing students to diverse experiences and people will make a positive impact on their development and a profound impact on our society.

    ReplyDelete
  48. Diversity in the classroom teaches students to appreciate different perspectives and draw stronger conclusions.Children go to school to be prepared for the workforce, so teaching must be according to their interests and abilities.It not only improves their social skills but also encourages academic confidence.

    ReplyDelete
    Replies
    1. विविधता हमारे देश की एकमुख्य विशेषताहै।जिसको स्वीकार करते हुए सब तरह के बच्चो को समान अवसर मिलनी चाहिए।

      Delete
  49. Our country is a great example of unity in diversity.It is seen in our schools as well as classrooms.Students from every field join classes and they get equal opportunity to learn and develop.

    ReplyDelete
  50. कोविड-19 के दौरान मैंने व्हाट्सएप ग्रुप बनाया तथा फोन कॉल के द्वारा विद्यार्थियों के संपर्क में रहे अपने शिक्षण में डी जे 7 कार्यक्रम के माध्यम से डिजिटल कंटेंट भेज कर पढ़ाई को चालू रखी

    ReplyDelete
  51. Anketa me ekta hi hamare bharat ki pahchan hai. Yaha har jati ke log ek sath rhte hai or apni jivan ke sare khusi Or dukh ek sath bat te hai

    ReplyDelete
  52. Diversity is everything that makes people different from each other

    ReplyDelete
  53. Diversity is everything .Unity is diversity

    ReplyDelete
  54. Diversity is the key...which unites indian culture upon one nation.

    ReplyDelete
  55. We must encourage inclusive learning,however from the fable it is very clear that we must opt different techniques or ways of teaching to measure the learning outcomes as everyone has born with different abilities.

    ReplyDelete
  56. Different children have different qualities so we should encourage every student to pursue their interests

    ReplyDelete
  57. The teaching should be done in a way which encourages over all interactions and the modern techniques and internet tools should be used in a simple and proper ways which is also easy for the students to understand.

    ReplyDelete
  58. We should accept the differences and diversities of our students. We should encourage them so that they may enhance caliber and potential. Only inclusive way of learning gives equal opportunity to all categories of children to participate in all types of activities.

    ReplyDelete
  59. विद्यालय में सभी बच्चों की शारीरिक आर्थिक मानसिक सामाजिक परिवेश एवं बौद्धिक क्षमता अलग-अलग होती है।इन सभी को ध्यान में रखकर ही शिक्षण की व्यवस्था होनी चाहिए ताकि कोई बच्चा पीछे ना रह जाए।

    ReplyDelete
  60. Diversity among students encourages the determination towards study

    ReplyDelete
  61. Every individual has his/ her strength and weakness. We should judge students by their strength and take steps to enhance them.

    ReplyDelete
  62. Each and every student/children have their different quality and thinking. Most of them are of average iq, some of them are above average and few are talented. We are providing them with the same or similar curriculum. In my view there must be different curriculum for different children having different IQs. It might be difficult but we should try to achieve it at the earliest.
    Second thing we should concentrate on quality rather than on quantity.

    ReplyDelete
  63. All the children in the school have different physical economic, mental social environment and intellectual capacity. Keeping all these in mind, there should be a system of learning so that no child is left behind.

    ReplyDelete
  64. विद्यालय रूपी बच्चों के बाग़ में हर फूल अपने-आप में अद्वितीय (विशिष्ट)है, हमें उनके लिए उपयुक्त भूमि,परिवेश व अवसर मुहैया कराना होगा जिसमें वह अपनी विशिष्टता को उत्कृष्ट स्तर तक ले जाने के साथ-साथ पूर्णता में खिल सके। शिक्षकों को इसके लिए प्रत्येक बच्चे को अलग-अलग(One to One) बौद्धिक, मानसिक , अभिरूचि(Aptitude)का अध्ययन उनके (बच्चों) बौद्धिक व मानसिक स्तर के तल में जाकर संवाद तथा समानुभूतिपर्वक विचारोपरांत शिक्षण योजना बनाना होगा।

    ReplyDelete
  65. विद्यालय रूपी बच्चों की बाग़ में हर फूल अपने-आप में अद्वितीय है। हमें उनके लिए उपयुक्त भूमि, परिवेश व अवसर उपलब्ध कराना है जिसमें वह अपने विशिष्टताओं को उत्कृष्ट स्तर तक ले जाने के साथ ही परिपूर्णता से खिलकर समाज और देश का विकास और सेवा करें। शिक्षकों को इसके लिए प्रत्येक बच्चे को अलग-अलग करके मानसिक, बौद्धिक,व अभिरूचिगत पहलुओं का अध्ययन उनके मानसिक, बौद्धिक, स्तर के तल में जाकर संवाद तथा समानुभूतिपर्वक विचारोपरांत शिक्षण योजना बनाना होगा।

    ReplyDelete
  66. शिक्षा का लक्ष्य ही है छात्र/छात्राओं का सर्वांगिन विकास। बिना किसी भेद_भाव के सबों को समान अवसर प्रदान करते हुए एक साथ भिन्न_भिन्न क्षमता, कौशल्, आयु, लिंग एव्ं कक्षा के छात्र/छात्राओं को शिक्षा प्रदान करना।

    ReplyDelete
  67. विद्यालय में सभी वर्गों के विद्यार्थी होते हैं। बच्चों में अमीर गरीब का भेदभाव न हो इसलिए स्कुल युनिफोर्म का व्यावस्था किया गया है। बच्चों के बौद्धिक क्षमता के विकास के लिए सभी वर्गों के बच्चों को एक साथ बैठाकर पढ़ाया जाता है। सरकारी स्कूलों में लड़के एवं लड़कियां एकसाथ शिक्षा ग्रहण करते हैं और लड़के एवं लड़कियों के बीच भाई बहन की भावनाओं का विकास हो इस पर जोर दिया जाता है। ताकि बच्चों में एक अच्छे इंसान बनने की सारे गुण सम्माहित हो सके।

    ReplyDelete
  68. बच्चों का सर्वांगीण विकास ही हमारा लक्ष्य होना चाहिए। ताकि सभी बच्चों में पढ़ाई के साथ साथ एक अच्छे इंसान बनने के गुण समाहित हो सकें।

    ReplyDelete
  69. All students are different in their own ways each one have a special quantity we should help them to understand their own potential and strength

    ReplyDelete
  70. It's like an ocean... as you go deeper you may have more surprises

    ReplyDelete
  71. Its like ocean as you go deeper,you may have more surprises

    ReplyDelete
  72. The classroom has children with many variations,so they should be taught according to their access level.

    ReplyDelete
  73. Every child is unique in its own way. So, they should understood & taught in their access level.

    ReplyDelete
  74. Acesssing in jungle story is not right, it is not easy to get good grades in every aspects for every animals. As we all teachers already knew that each and every child is unique. He learns with his own methods.

    ReplyDelete
  75. in every classroom there are students of different interests and different abilities. we as a teacher its our duty to identify these interest and help the students to develop and grow these ideas so they feel more confidence and comfortable in their respective field of interest. the teachers should not judge them on the basis of any activity and subject in which they are least interested in.

    ReplyDelete
  76. सभी बच्चें एक जैसी नहीं होती हैं।कोई तेज़ तो कोई मन्द बुद्धि तो कोई कमजोर।शिक्षक को चाहिए सभी बच्चों को खास कर जो बच्चा शर्मीली टाइप की है या शिक्षक से बात करने में डरता हो उस पर ज्यादा ध्यान देना चाहिए।

    ReplyDelete
  77. सभी बच्चें एक जैसी नहीं होती हैं।कोई तेज़ तो कोई मन्द बुद्धि तो कोई कमजोर।शिक्षक को चाहिए सभी बच्चों को खास कर जो बच्चा शर्मीली टाइप की है या शिक्षक से बात करने में डरता हो उस पर ज्यादा ध्यान देना चाहिए।

    ReplyDelete
  78. Students with different ability must be allowed in the classroom and they must be encouraged according to their ability. They shouldn't be forced to learn anything which is out of the ability of the concern.

    ReplyDelete
  79. बच्चे अलग अलग परिवेश से आते हैं। अनुकूल वातावरण देना शिक्षक का काम है। अच्छा वातावरण पा कर बच्चे खुशी से शिक्षा ग्रहण करते हैं।

    ReplyDelete
  80. Every child has right to get the education. Government of Jharkhand has also give all necessary school kits for education. During Covid - 19 pandemic as per the guidelines of the Jharkhand Government. I formed a whatsapp group for students of class 1 to 5 . I share DIGISATH contents from monday to friday in this group. Special attention should be given to the needy students.

    ReplyDelete
  81. हमारा देश भारत एक विविधता में एकता का देश है यह अनुभव हमें उस बागवानी की याद दिलाता है जिसमें सभी तरह के फूल खिले होते हैंl किसी भी क्यारी में सिर्फ एक तरह के फूल शोभा नहीं देते उसी प्रकार से विद्यालय में भी सिर्फ एक प्रकार के बच्चे यदि हो तो वे हमें उतना आनंददाई नहीं कर पाएंगे लेकिन वर्ग कक्ष में बच्चों की विविधता एक मनोरम परिवेश तैयार करती है जिसमें बच्चे आनंददाई माहौल में अपने लक्ष्य तक आसानी से पहुंच पाते हैं

    ReplyDelete
  82. When differently abled students study together they learn to mingle with each other.They will never feel isolated. Life becomes easier.

    ReplyDelete
  83. yes
    हमारा देश भारत एक विविधता में एकता का देश है यह अनुभव हमें उस बागवानी की याद दिलाता है जिसमें सभी तरह के फूल खिले होते हैंl किसी भी क्यारी में सिर्फ एक तरह के फूल शोभा नहीं देते उसी प्रकार से विद्यालय में भी सिर्फ एक प्रकार के बच्चे यदि हो तो वे हमें उतना आनंददाई नहीं कर पाएंगे लेकिन वर्ग कक्ष में बच्चों की विविधता एक मनोरम परिवेश तैयार करती है जिसमें बच्चे आनंददाई माहौल में अपने लक्ष्य तक आसानी से पहुंच पाते हैं

    ReplyDelete
  84. All animals learn their necessary activities.Mother and family members are their teachers.
    School controls their excess and extra activities and instincts.
    Children are also like animals. Mother and family members guide them and inspire to eat,to drink, to stand, to walk, to turn, to move, to welcome, to bye, to dress etc. Mark well!they only inspire, never teach. If mother and guardian do their works lovingly, teachers can do their tasks affectionately in school to inspire them to do any easy and tidius job in future life.

    ReplyDelete
  85. Students should be taught keeping in mind their different socio economic status related strengths and weaknesses

    ReplyDelete
  86. To encourage the downtrodden in diversity. Unity in diversity is the best way of teaching.

    ReplyDelete
  87. बच्चे अलग-अलग परिवेश से आते हमें बच्चों की परिस्थितियों के अनुसार पढाई करना है एवं उन्हें शिक्षित करना है

    ReplyDelete
  88. बच्चे का मेंटालिटी देख कर उसी हिसाब से उसको शिक्षा देना चाहिए

    ReplyDelete
  89. बच्चे अलग अलग सामाजिक परिवेश से विद्यालय में आते हैं अतः हमें उन्हीं के परिवेश के अनुसार ही शिक्षा देनी चाहिए ताकि वह जल्दी से शिक्षा ग्रहण कर सके।

    ReplyDelete
  90. Students with different ability are allowed in the classroom. Students with more competency help the needful students and the slow learners become good.Its very important to keep the environment of classroom enjoyful.

    ReplyDelete
  91. All students are unique having different learning capacity in different areas.Their uniqueness must be given utmost importance

    ReplyDelete
  92. बच्चों को उपयुक्त माहौल तथा उनके मन में भय ना रहे ऐ सा परिवेश तैयार करने की कोशिश की जाय। एवं शिक्षित करने का प्रयास किया जाय।

    ReplyDelete
  93. This Animal story depicts the vivid picture of today's schools we do have.Children have to study such subjects which they are not capable of.The duck ,in the story,was excellent in swimming but was forced to go for running and climbing.And in course of doing so it hurt its padded feet and as a result of this it got average grade.Same thing happened with the little sqwirrel too as it had to perform something which she was not used to.The same thing is happening in present education system.Children are forced to work with subjects they are not comfortable with.As a result children find it difficult to have a positive approach towards our schooling system.

    ReplyDelete
  94. प्रत्येक बच्चे में सीखने की रुचि ओर क्षमता अलग लग होती है। सभी बच्चे अपने परिवेश में अनुकूलित होते हैं।जब बच्चे विदयालय में आते हैं तो हमें उनकी क्षमता और रुचि को दरकिनार नही करना चाहिए और उनके अनुसार हमें विषय वस्तु को सिखाने का प्रयास करना चाहिए।सभी को एक ही प्रकार से नही बल्कि उनके परिवेश को ध्यान में रखकर पाठ्यक्रम बनाना चाहिए।
    बच्चे जब हमारी teaching method से नही सिख रहे हों तब हमें उन्हें जिस तरह वे सीखना चाहते हैं उसी प्रकार सिखाया जाना चाहिए।

    ReplyDelete
  95. प्रत्येक बच्चे में सीखने की रुचि और क्षमता अलग- अलग होती है। सभी बच्चे अपने-अपने परिवेश में अनुकूलित होते हैं।जब बच्चे विदयालय में आते हैं तो हमें उनकी क्षमता और रुचि को दरकिनार नही करना चाहिए और उनके अनुसार हमें विषय वस्तु को सिखाने का प्रयास करना चाहिए।सभी को एक ही प्रकार से नही बल्कि उनके परिवेश को ध्यान में रखकर पाठ्यक्रम बनाना चाहिए।
    बच्चे जब हमारी teaching method से नही सिख रहे हों तब हमें उन्हें जिस तरह वे सीखना चाहते हैं उसी प्रकार सिखाया जाना चाहिए।

    ReplyDelete
  96. Class diversity relationship between society formation. We can apply different teaching methods for diversity.

    ReplyDelete
  97. Some students are improve well but some are not good so not worry .. Our teaching methods are helped to our students

    ReplyDelete
  98. All students are unique having different learning capacity in different areas.Their uniqueness must be given utmost importance

    ReplyDelete
  99. All students have unique having different learning capacity in different subjects.

    ReplyDelete
  100. Every individuls has diffrent capabilities of learning and their pace of learning diffrent for each other and as a teacher we help them and motivate them.

    ReplyDelete
  101. We should recognise or identify the skills of various children. Encourage to develop their skills so that they will be enable to perform various activities independently and each can prove his/her significance in the world.

    ReplyDelete
  102. All students have some different quality to take education and all things

    ReplyDelete
  103. हम शिक्षक को विद्यालय में सफलता हासिल करनी है तो ना केवल सांस्कृतिक विविधता, बल्कि विविध सामाजिक तथा आर्थिक पृष्ठभूमि वाले और शारीरिक, मनोवैज्ञानिक एवम् बौद्धिक विशेषताओं में भिन्नता वाले बच्चों का भी विशेष महत्व देना होगा और ध्यान रखना होगा। माहौल ऐसा होना चाहिए कि हर बच्चा उदासी महसूस करने, ऊबने,डरने या अकेले रहने के बजाय, खुश और तनावमुक्त महसुस करे। बच्चो को शिक्षण और अधिगम के अवसर प्रदान करने के लिए जिम्मेदारी निभानी चाहिए।

    ReplyDelete
  104. विद्यालय परिवेश का हर बच्चा अपने आप में स्पेशल है।

    ReplyDelete
  105. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  106. This app has been useful for learning. We teachers have gained a lot of information about the courses mentioned.

    ReplyDelete
  107. सभी बच्चों में सीखने की क्षमता होती है इसलिए शिक्षकों को सिर्फ बच्चों के लिए अनुकूल वातावरण बनाने की आवश्यकता है।अस्वप्ना रूद चंदवा

    ReplyDelete
  108. बच्चों में विविधताएं आम तौर पर रहतीं हैं। उनके विशिष्ट गुणों को विकसित करने की आवश्यकता है।

    ReplyDelete
  109. Different types ke bachho ko ek saath milakar padhana apne Aap me Ek chalange hai. Iske liye hum ready hai.

    ReplyDelete
  110. Baccho me wiwidhtaaye aam tour pr rhti hh. Unke wisishth guno ko wikshit krne ki aavyaskta hh

    ReplyDelete
  111. All students are unique having different learning capacity in different areas.Their uniqueness must be given utmost importance

    ReplyDelete

  112. Sar ke Vidyut tatoo hai hai per vividhta main main khaas prayojan bhi Judi Hui hai jisse hamari jivan sambhav hai

    ReplyDelete

  113. Sar ke Vidyut tatoo hai hai per vividhta main main khaas prayojan bhi Judi Hui hai jisse hamari jivan sambhav hai

    ReplyDelete
  114. Different children have different abilities.

    ReplyDelete
  115. बच्चों के बेहतर भविष्य के लिए हमें उनके माता-पिता को जागरूक करना होगा एवं बच्चों को बहुत ही रुचि एवं आनंदित होकर पढ़ाना पड़ेगा।

    ReplyDelete
  116. Every child has immense possibility to do excellent in their life.Classroom looks beautiful when it is occupied by many children from various background or from different cultures. To teach one kind of child is not acceptable. We must give emphasis on inclusive education because every child must get the opportunity to be taught in school.

    ReplyDelete
  117. भारत विविधताओं से भरा देश है, यहाँ का मूल चरित्र अनेकता में एकता है।विद्यालय में बच्चों के सर्वांगीण विकास हेतु सभी शिक्षकों को समवेत प्रयास करने होंगे, बच्चों से मित्रवत व्यवहार कर हम उन्हें ज्यादा लायक बना सकते हैं।

    ReplyDelete
  118. विद्यालय में सभी बच्चों की शारीरिक आर्थिक मानसिक सामाजिक परिवेश एवं बौद्धिक क्षमता अलग-अलग होती है।इन सभी को ध्यान में रखकर ही शिक्षण की व्यवस्था होनी चाहिए ताकि कोई बच्चा पीछे ना रह जाए।

    ReplyDelete
  119. सभी बच्चों की सीखने प्रक्रिया अलग अलग होती है । हमे कमजोर बच्चों को विशेष ध्यान देना चाहिए ।

    ReplyDelete
  120. बच्चे अलग अलग सामाजिक परिवेश से विद्यालय में आते हैं अतः हमें उन्हीं के परिवेश के अनुसार ही शिक्षा देनी चाहिए ताकि वह जल्दी से शिक्षा ग्रहण कर सके।

    ReplyDelete
  121. हमारे देश में कमजोर और जरूरतमंद लोगों से प्रेम करना, उनकी सहायता करना हमेशा ही अच्छा माना गया है। हम शिक्षक को विद्यालय में सफलता हासिल करनी है तो ना केवल सांस्कृतिक विविधता, बल्कि विविध सामाजिक तथा आर्थिक पृष्ठभूमि वाले और शारीरिक, मनोवैज्ञानिक एवम् बौद्धिक विशेषताओं में भिन्नता वाले बच्चों का भी विशेष महत्व देना होगा और ध्यान रखना होगा।

    ReplyDelete
  122. Students with different ability must be allowed in the classroom and they must be encouraged according to their ability. They shouldn't be forced to learn anything which is out of the ability of the concern.

    ReplyDelete
  123. बच्चे प्रकृति से ही विविधता वाले होते हैं और उनकी यह विविधता हमारे वर्ग कक्ष को आनंददायक बनाती है । इस कारण हमें कुछ परेशानी अवश्य ही हो सकती है परंतु हम शिक्षक उसे प्रेरित कर सकते हैं ।

    ReplyDelete
  124. Children come to school from different background and abilities so it's the teacher who has to encourage the
    Child and bring out the best from child

    ReplyDelete
  125. All Children's having their own creativity and different qualities,they all are not good in every field but we have to motivate them in every field.

    ReplyDelete
  126. कहानी से यह बात उभर कर आती है कि समावेशी कक्षाओं के निर्माण के लिए आवश्यक है शिक्षक की सकारात्मक दृष्टिकोण । शिक्षक संवेदनशील बने । बच्चों के अंतर को समझें । बच्चों की प्रशंसा करें उन्हें प्रेरित करें ।बच्चों के प्रतिभा को पहचान करें और प्रतिभा को विकसित करने के लिए उपयुक्त माहौल प्रदान करे । बच्चों को एक दूसरे की शक्तियों और कमजोरियों से अवगत कराएं। बच्चों की सामाजिक सांस्कृतिक और भौतिक विविधताओं को स्वीकार करें । सीखने की प्रक्रिया में सबकी भागीदारी सुनिश्चित करें। जेंडर तथा रूढ़िवादी दृष्टिकोण को स्वयं छोड़े और दूसरों को भी छोड़ने के लिए प्रोत्साहित करें ।यथासंभव यूडीएल लागू करें।

    ReplyDelete
  127. कहानी से यह बात उभर कर आती है कि समावेशी कक्षाओं के निर्माण के लिए आवश्यक है शिक्षक की सकारात्मक दृष्टिकोण । शिक्षक संवेदनशील बने । बच्चों के अंतर को समझें । बच्चों की प्रशंसा करें उन्हें प्रेरित करें ।बच्चों के प्रतिभा को पहचान करें और प्रतिभा को विकसित करने के लिए उपयुक्त माहौल प्रदान करे । बच्चों को एक दूसरे की शक्तियों और कमजोरियों से अवगत कराएं। बच्चों की सामाजिक सांस्कृतिक और भौतिक विविधताओं को स्वीकार करें । सीखने की प्रक्रिया में सबकी भागीदारी सुनिश्चित करें। जेंडर तथा रूढ़िवादी दृष्टिकोण को स्वयं छोड़े और दूसरों को भी छोड़ने के लिए प्रोत्साहित करें ।यथासंभव यूडीएल लागू करें।

    ReplyDelete

  128. All students have their characterstics and interest.some students are very good in sports but some others are in painting,studying.There are the difference in interest and abilities among children.Teacher should grow their abilities and work on their interested

    ReplyDelete
  129. Animal schools in classroom brings emotions, dream and imagination in a child's mind. So the fable stories as well as photographs of animals should be taken on the walls of the classroom.

    ReplyDelete
  130. All are same hence deserves equal treatment.

    ReplyDelete
  131. Among the following stages,ie teacher, student and the guardian , all are important for the progressive growth.The main problem in rural areas are the lack of sincerity among the guardians.The teachers are trying their best but at the home level ,it needs to be improved. Punctual behaviour that is timely activities and cleanliness are the things that should be maintained from home.

    ReplyDelete
  132. Ham teachers ko sabhi bachho ko nikharne ka kam karna chaiye.

    ReplyDelete
  133. Inclusive classroom is all about engaging all the students,irrespective of their caste gender religion etc, together in the same classroom activities. Children must learn to enjoy the provided activity.. And teachers should also understand this .

    ReplyDelete
  134. I think a class room is a knowledge room where children get their knowledge from their class mets and their teachers. Classes must be held in a joyful situation. It must be a joyful place.

    ReplyDelete
  135. हमारा देश भारत एक विविधता में एकता का देश है यह अनुभव हमें उस बागवानी की याद दिलाता है जिसमें सभी तरह के फूल खिले होते हैंl किसी भी क्यारी में सिर्फ एक तरह के फूल शोभा नहीं देते उसी प्रकार से विद्यालय में भी सिर्फ एक प्रकार के बच्चे यदि हो तो वे हमें उतना आनंददाई नहीं कर पाएंगे लेकिन वर्ग कक्ष में बच्चों की विविधता एक मनोरम परिवेश तैयार करती है जिसमें बच्चे आनंददाई माहौल में अपने लक्ष्य तक आसानी से पहुंच पाते हैं

    ReplyDelete
  136. हमारा देश भारत एक विविधता में एकता का देश है यह अनुभव हमें उस बागवानी की याद दिलाता है जिसमें सभी तरह के फूल खिले होते हैंl किसी भी क्यारी में सिर्फ एक तरह के फूल शोभा नहीं देते उसी प्रकार से विद्यालय में भी सिर्फ एक प्रकार के बच्चे यदि हो तो वे हमें उतना आनंददाई नहीं कर पाएंगे लेकिन वर्ग कक्ष में बच्चों की विविधता एक मनोरम परिवेश तैयार करती है जिसमें बच्चे आनंददाई माहौल में अपने लक्ष्य तक

    ReplyDelete

  137. सभी बच्चे सीखने के लिहाज से एक जैसे नहीं होते कोई जल्दी सीख जाता है किसी को कोई बात सीखने में थोड़ा ज्यादा समय लगता है। बच्चों के सीखने की गति के आधार पर शिक्षक शिक्षक को सिखाने के तरीके टी एल एम आदि का उपयोग करना चाहिए साथ ही आवश्यकतानुसार ऑडियो विजुअल क्लास की भी व्यवस्था करनी चाहिए। बच्चों को विभिन्न समूह में बांट कर भी अवधारणाओं को सिखाया जा सकता है।

    ReplyDelete
  138. हमारा देश भारत एक विविधता में एकता का देश है। यह अनुभव हमें उस बागवानी की याद दिलाता है जिसमें सभी तरह के फूल खिले होते हैं। किसी भी क्यारी में सिर्फ एक तरह के फूल शोभा नहीं देते उसी प्रकार से विद्यालय में भी सिर्फ एक प्रकार के बच्चे यदि हो तो वे हमें उतना आनंददाई नहीं कर पाएंगे लेकिन वर्ग कक्ष में बच्चों की विविधता एक मनोरम परिवेश तैयार करती है जिसमें बच्चे आनंददाई माहौल में अपने लक्ष्य तक आसानी से पहुंच पाते हैं।

    ReplyDelete
  139. Children have different abilities.So, according to their abilities teacher should give them task

    ReplyDelete
  140. Unity is strength.
    Task or any activity must be given as the ability of students

    ReplyDelete
  141. बच्चे अलग अलग क्षमता वाले होते हैं अतः हमें कुछ
    ऐसा करना चाहिए कि बच्चे मजे से सीख सके।

    ReplyDelete
  142. One should do what one can do best !!!

    ReplyDelete
  143. Diversity in education is a marvelous opportunity to create a better sense of community for our students. Embracing diiversity means accepting differences in others.we the teachers should value every child's individual special efforts and creative input.

    ReplyDelete
  144. Children come from different social background they have various abilities which have to be encouraged by the teacher

    ReplyDelete
  145. विविधता को साथ लेकर सामंजस्य स्थापित करना जरूरी है।

    ReplyDelete
  146. सभी बच्चों में सीखने की क्षमता होती है इसलिए शिक्षकों को सिर्फ बच्चों के लिए अनुकूल वातावरण बनाने की आवश्यकता है।

    ReplyDelete
  147. सभी बच्चों में सीखने की क्षमता होती है इसलिए शिक्षकों को सिर्फ बच्चों के लिए अनुकूल वातावरण बनाने की आवश्यकता है।

    ReplyDelete
  148. हमारे देश में कमजोर और जरूरतमंद लोगों से प्रेम करना, उनकी सहायता करना हमेशा ही अच्छा माना गया है। लेकिन उसमें सहानुभूति का प्रभाव अधिक था।
    हमें विशेष आवश्यकता वाले बच्चों को अधिकारपूर्वक उनकी रुचि और योग्यता के अनुसार सीखने का वातावरण देना चाहिए। ताकि वे अन्य सभी बच्चों के साथ अच्छे से सीखकर आगे बढ़ें

    ReplyDelete
  149. Students with multiple activities must be allowed in the classroom

    ReplyDelete
  150. In India there is very much diversity. So according to the diversity we can give tasks to children

    ReplyDelete
  151. Student with different ability must be allowed in in the classroom and they must be encouraged according today their availity. They shouldn't be forced to learn anything which is out of the ability of the concern.

    ReplyDelete
  152. सभी बच्चों में सीखने की क्षमता होती है इसलिए शिक्षकों को सिर्फ बच्चों के लिए अनुकूल वातावरण बनाने की आवश्यकता है।

    ReplyDelete
  153. सभी बच्चों में सीखने की क्षमता होती है इसलिए शिक्षकों को सिर्फ बच्चों के लिए अनुकूल वातावरण बनाने की आवश्यकता है।

    ReplyDelete
  154. सभी बच्चों की रुचि और क्षमता अलग-अलग होती हैं शिक्षक के रुप में हमारा यह प्रयास होगा कि विद्यालय में अनुकूल वातावरण उपलब्ध करा पाएं ताकि बच्चों सर्वांगीण विकास हो सके।

    ReplyDelete
  155. This app has been useful for learning. We teachers have gained a lot of information about the courses mentioned.

    ReplyDelete
  156. विद्यालय में सभी बच्चों की शारीरिक आर्थिक मानसिक सामाजिक परिवेश एवं बौद्धिक क्षमता अलग-अलग होती है।इन सभी को ध्यान में रखकर ही शिक्षण की व्यवस्था होनी चाहिए

    ReplyDelete
  157. Bharat vividhta main bhi ekta hai.ghar ki bhasa aur school ki bhasa dono samanjasay sthapit karna hoga.

    ReplyDelete
  158. हर कक्षा के बच्चो मे विविधता होती है। हमे उनके अनुकूल वातावरण बनाकर शिक्षण कार्य करना होगा तभी अपेक्षित परिणाम प्राप्त होगे।

    ReplyDelete
  159. हमारा देश भारत एक विविधता में एकता का देश हैlकक्षाओं के निर्माण के लिए आवश्यक है शिक्षक की सकारात्मक दृष्टिकोण । शिक्षक संवेदनशील बने । बच्चों के अंतर को समझें । बच्चों की प्रशंसा करें उन्हें प्रेरित करें ।बच्चों के प्रतिभा को पहचान करें और प्रतिभा को विकसित करने के लिए उपयुक्त माहौल प्रदान करे ।

    ReplyDelete
  160. हमारे देश में कमजोर और जरूरतमंद लोगों से प्रेम करना, उनकी सहायता करना हमेशा ही अच्छा माना गया है। लेकिन उसमें सहानुभूति का प्रभाव अधिक था।
    हमें विशेष आवश्यकता वाले बच्चों को अधिकारपूर्वक उनकी रुचि और योग्यता के अनुसार सीखने का वातावरण देना चाहिए। ताकि वे अन्य सभी बच्चों के साथ अच्छे से सीखकर आगे बढ़ें।

    ReplyDelete
  161. Students with different ability are allowed in the classroom. Students with more competency help the needful students and the slow learners become good.Its very important to keep the environment of classroom enjoyful.

    ReplyDelete
  162. Every child is unique in its own way. So, they should understood & taught in their access level.

    ReplyDelete
  163. Every child is unique and a person good at one thing can be terrible at others so we should focus more on developing or polishing those skills which can help a child to excell in his /her future.

    ReplyDelete
  164. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  165. As a teacher we have to recognize that every child is special and he should be given ample opportunities to horn his skills otherwise he will lose interest in the learning process.

    ReplyDelete
  166. सभी बच्चे अलग-अलग परिवेश से आते हैं हमें सभी की साथ लेकर चलने की आवश्यकता हैं।

    ReplyDelete
  167. Diversity is everything that makes people different from each other. This includes many different factors: race, ethnicity, gender, sexual orientation, socio-economic status, ability, age, religious belief, or political conviction. All these factors work together to inform how students (and teachers, and everyone else) encounter the world.
    Diversity in the classroom teaches students to appreciate different perspectives and draw stronger conclusions. Challenging students to consider different perspectives can also teach them how to interact with their peers on a social level, and equip them with skills they’ll use for the rest of their life.Diversity in the classroom doesn’t just improve social skills, it can also have an impact on academic results. It improves critical thinking skills and encourages academic confidenc.

    ReplyDelete
  168. Inclusive classroom is a good step towards unity in diversity.it will give equal opportunity to all children

    ReplyDelete
  169. Students with different ability are allowed in the classroom. Students with more competency help the needful students and the slow learners become good.Its very important to keep the environment of classroom enjoyful.

    ReplyDelete
  170. कोई टिप्पणी नहीं

    ReplyDelete
  171. कोई टिप्पणी नहीं

    ReplyDelete
  172. एकता में बल है टास्क या किसी भी गतिविधि को छात्रों की क्षमता के रूप में दिया जाना चाहिए

    ReplyDelete
  173. विशेष आवश्यकता वाले बच्चों को भी सभी सामान्य बच्चों से अधिकार हो,क्लास रूम में समानता का परिवेश हो।

    ReplyDelete
  174. बच्चों में सीखने की क्षमता होती है अतः शिक्षक को बच्चों के सीखने के लिए अनुकूल वातावरण बनाने की आवश्यकता है!

    ReplyDelete
  175. प्रत्येक बच्चा अपने विभिन्न पारिवारिक ,सामाजिक ,धार्मिक आर्थिक परिवेश से आता है। लेकिन विद्यालय में उसे एक ही परिवेश मिलता है जो शैक्षिक विकास के लिए काफी लाभदाई होता है।

    ReplyDelete
  176. Students with different ability are allowed in the classroom. Students with more competency help the needful students and the slow learners become good.Its very important to keep the environment of classroom enjoyful.

    ReplyDelete

कोर्स 12 : गतिविधि 5 : खि‍लौना क्षेत्र का सृजन – अपने विचार साझा करें

आप अपनी कक्षा/ स्कूल में खि‍लौना क्षेत्र कैसे सृजित करेंगे – इस बारे में सोचें। डी-आई-वाई खि‍लौनों का सृजन करने में बच्चों की सहायता के लिए ...