Wednesday, 25 November 2020

Module 10- Activity 3 : Reflect

 What kind of sources would you like to assimilate to develop a holistic understanding of a particular period in History?

Take a moment to reflect and post your comment in the comment box.

41 comments:

  1. Historical books, manuscripts, coins and monuments etc are the resources which I would like to assimilate to develop a holistic understanding of a particular period of in History

    ReplyDelete
  2. इतिहास में किसी विशेष ‌समय/अवधि की स्मगलर समझ विकसित करने के लिए प्राचीन सिक्कों, पांडुलिपि डाकटिकटो के संग्रह का प्रयोग रुचि पूर्ण और तथ्यपरक शिक्षण के लिए किया जा सकता है पुराने अखबार के कटिंग्स,तथा शिक्षण-अधिगम सामग्रियों , संग्रहालय आदि का प्रयोग हम श्रोत के रुप में कर सकते हैं।

    ReplyDelete
  3. Historical books, records of ancient things

    ReplyDelete
  4. For better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.

    ReplyDelete
  5. Books, manuscript,coins newspaper,historical buildings, historical site are the sources through which we can understand the history

    ReplyDelete
  6. Museums, monuments, ancient literature,coins, artifacts, films and videos, audio speeches of the past personalities, remains of the old civilization whatsoever can be used to make the teaching learning joyous and experiential.In order to develop a holistic understanding of a particular period the must use those resources which relates to the period.

    ReplyDelete
  7. please rectify
    the teacher must use those resources which relate to that period.

    ReplyDelete
  8. Pictures, newspapers clippings,picture of monuments, quotations etc are the resources which I would use in my class room to teach history.

    ReplyDelete
  9. I would like to assimilate to develop holistic understanding of particular period in history easy available sources as monuments archive and museum. These are interesting components of history. These sources help us to explain understanding the historical phenomena and hidden mysteries.

    ReplyDelete
  10. To teach any particular period of history w should give a feel of that time SOCIO-ECONOMIC condition with the help of timeline, story telling, postal stumps, pictures etc. It will help a lot to understand the topic.

    ReplyDelete
  11. Collecting stamps and coins of that particular period and different photography done during that time can be used to understand the topic

    ReplyDelete
  12. पुराने डाक टिकटों,प्रचीन सिक्को,पाडुलिपि को संग्रह करना बच्चों को मनोरंजन रुचिकार लगेगा ।जिससे उन्हे पढ़ने में जिग्यासा लगेगा, साथ ही खेल-खेल मे पढ़ना बच्चों को अच्छा लगता है।

    ReplyDelete
  13. इतिहास के किसी खास कालखंड के सम्पूर्ण अध्ययन के लिए उस समय के सिक्के, साहित्य, पुरातात्विक अवशेष, यात्रा वृतांत आदि की आवश्यकता होगी।

    ReplyDelete
  14. Pictures, newspapers clippings,picture of monuments, quotations etc are the resources which I would use in my class room to teach history.

    ReplyDelete
  15. हम इतिहास के किसी विशेष कालखंड को पढ़ाने के लिए सिक्कों,साहित्यिक कॄतियों,डाक टिकट आदि का प्रयोग करेंगे। विद्यार्थियो को पुरातत्वीय स्थलों, संग्रहालयों आदि का भ्रमण कराएंगे।ICT का उपयोग करेंगे।
    Md Afzal Hussain
    Urdu P.S.Manjhladih, Shikaripara, Dumka.

    ReplyDelete
  16. इतिहास के किसी विशेष अवधि की समग्र समझ विकसित करने के लिए पुराने डाक टिकट, प्राचीन सिक्के, साहित्य, पुरातात्विक अवशेष, यात्रा वृत्तांत को संग्रह करेंगे, जिससे बच्चों को मनोरंजन एवं रूचिकर लगेगा जिससे उन्हें पढ़ने के प्रति जिज्ञासा उत्पन्न होगी।

    ReplyDelete
  17. All those have passed which is writen the book is known as history

    ReplyDelete
  18. All those have passed which is writen the book is known as history

    ReplyDelete
  19. Books,coins,historical site,videos are the sources through which we can understand the history

    ReplyDelete
  20. उस समय के पुरातात्विक साक्ष्य जैसे, पांडुलिपि, सिक्के, स्मारक, खुदाई में मिले साक्ष्यों के आधार पर हम इतिहास को अच्छी तरह से समझ सकते हैं।

    ReplyDelete
  21. Using multiple subjects interdisciplinary way of teaching, that is integrating with other subjects will make the class interesting and informative.

    ReplyDelete
  22. Ppt on old historic coins and texts, family tree making, old newspapers work.

    ReplyDelete
  23. Collection of old news paper, coins,stamps could be used.

    ReplyDelete
  24. इतिहास में किसी विशेष ‌समय/अवधि की स्मगलर समझ विकसित करने के लिए प्राचीन सिक्कों, पांडुलिपि डाकटिकटो के संग्रह का प्रयोग रुचि पूर्ण और तथ्यपरक शिक्षण के लिए किया जा सकता है पुराने अखबार के कटिंग्स,तथा शिक्षण-अधिगम सामग्रियों , संग्रहालय आदि का प्रयोग हम श्रोत के रुप में कर सकते हैं।

    ReplyDelete
  25. Collecting stamps and coins of that particular period and different photography done during that time can be used understand the topic.

    ReplyDelete
  26. Historical books, manuscripts, coins and monuments etc are the resources which I would like to assimilate to develop a holistic understanding of a particular period of in History

    ReplyDelete
  27. बच्चों में इतिहास की विशेष अवधि की समग्र विकसित करने वाले Web link,ITC Tools,software applications & digital materials का उपयोग कर सकते हैं

    ReplyDelete
  28. बच्चों ने गतिविधियां उनके शारीरिक स्वास्थ्य दोनों को प्रभावित करती हैं। इससे refresh होकर बच्चे कुश होकर सीखने में मन लगते है।

    ReplyDelete
  29. For better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.

    ReplyDelete
  30. For better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.

    ReplyDelete
  31. For better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.

    ReplyDelete
  32. इतिहास में किसी विशेष ‌समय/अवधि की स्मगलर समझ विकसित करने के लिए प्राचीन सिक्कों, पांडुलिपि डाकटिकटो के संग्रह का प्रयोग रुचि पूर्ण और तथ्यपरक शिक्षण के लिए किया जा सकता है पुराने अखबार के कटिंग्स,तथा शिक्षण-अधिगम सामग्रियों , संग्रहालय आदि का प्रयोग हम श्रोत के रुप में कर सकते हैं।

    ReplyDelete
  33. Purni chijo ko pardarsit karna chahie

    ReplyDelete
  34. Primary as well as secondary resources should be included to make a history class more interesting and learning centered for students.Coins,photographs
    Newspaper clips of a particular period of and historical importance , quotes by great freedom fighters and personalities and official documents are some of the examples.

    ReplyDelete
  35. पुराने डाक टिकटों,प्रचीन सिक्को,पाडुलिपि को संग्रह करना बच्चों को मनोरंजन रुचिकार लगेगा ।जिससे उन्हे पढ़ने में जिग्यासा लगेगा, साथ ही खेल-खेल मे पढ़ना बच्चों को अच्छा लगता है।

    ReplyDelete
  36. Museums, monuments, ancient literature,coins, artifacts, films and videos, audio speeches of the past personalities, remains of the old civilization whatsoever can be used to make the teaching learning joyous and experiential.In order to develop a holistic understanding of a particular period the must use those resources which relates to the period.

    ReplyDelete
  37. Books,coins,historical site,videos are the sources through which we can understand the history

    ReplyDelete
  38. Books,coins,historical site,videos are the sources through which we can understand the history

    ReplyDelete
  39. इतिहास के बारे में बच्चों को सिखाने के समय कुछ ऐतिहासिक चीजों जैसे सीखो पांडुलिपियों लेखों त्यागी को बताना चाहिए साथ ही साथ उन्हें ऐतिहासिक चीजों को देखने के लिए प्रोत्साहित भी करना चाहिए

    ReplyDelete

कोर्स 12 : गतिविधि 5 : खि‍लौना क्षेत्र का सृजन – अपने विचार साझा करें

आप अपनी कक्षा/ स्कूल में खि‍लौना क्षेत्र कैसे सृजित करेंगे – इस बारे में सोचें। डी-आई-वाई खि‍लौनों का सृजन करने में बच्चों की सहायता के लिए ...