What kind of sources would you like to assimilate to develop a holistic understanding of a particular period in History?
Take a moment to reflect and post your comment in the comment box.
This blog is for online NISHTHA Training for Jharkhand State. You are welcome to share your reflections/comments/suggestions on this page.
आप अपनी कक्षा/ स्कूल में खिलौना क्षेत्र कैसे सृजित करेंगे – इस बारे में सोचें। डी-आई-वाई खिलौनों का सृजन करने में बच्चों की सहायता के लिए ...
Historical books, manuscripts, coins and monuments etc are the resources which I would like to assimilate to develop a holistic understanding of a particular period of in History
ReplyDeleteइतिहास में किसी विशेष समय/अवधि की स्मगलर समझ विकसित करने के लिए प्राचीन सिक्कों, पांडुलिपि डाकटिकटो के संग्रह का प्रयोग रुचि पूर्ण और तथ्यपरक शिक्षण के लिए किया जा सकता है पुराने अखबार के कटिंग्स,तथा शिक्षण-अधिगम सामग्रियों , संग्रहालय आदि का प्रयोग हम श्रोत के रुप में कर सकते हैं।
ReplyDeleteHistorical books, records of ancient things
ReplyDeleteFor better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.
ReplyDeleteBooks, manuscript,coins newspaper,historical buildings, historical site are the sources through which we can understand the history
ReplyDeleteMuseums, monuments, ancient literature,coins, artifacts, films and videos, audio speeches of the past personalities, remains of the old civilization whatsoever can be used to make the teaching learning joyous and experiential.In order to develop a holistic understanding of a particular period the must use those resources which relates to the period.
ReplyDeleteplease rectify
ReplyDeletethe teacher must use those resources which relate to that period.
Pictures, newspapers clippings,picture of monuments, quotations etc are the resources which I would use in my class room to teach history.
ReplyDeleteI would like to assimilate to develop holistic understanding of particular period in history easy available sources as monuments archive and museum. These are interesting components of history. These sources help us to explain understanding the historical phenomena and hidden mysteries.
ReplyDeleteread ancient book
ReplyDeleteTo teach any particular period of history w should give a feel of that time SOCIO-ECONOMIC condition with the help of timeline, story telling, postal stumps, pictures etc. It will help a lot to understand the topic.
ReplyDeleteCollecting stamps and coins of that particular period and different photography done during that time can be used to understand the topic
ReplyDeleteपुराने डाक टिकटों,प्रचीन सिक्को,पाडुलिपि को संग्रह करना बच्चों को मनोरंजन रुचिकार लगेगा ।जिससे उन्हे पढ़ने में जिग्यासा लगेगा, साथ ही खेल-खेल मे पढ़ना बच्चों को अच्छा लगता है।
ReplyDeleteइतिहास के किसी खास कालखंड के सम्पूर्ण अध्ययन के लिए उस समय के सिक्के, साहित्य, पुरातात्विक अवशेष, यात्रा वृतांत आदि की आवश्यकता होगी।
ReplyDeletePictures, newspapers clippings,picture of monuments, quotations etc are the resources which I would use in my class room to teach history.
ReplyDeleteहम इतिहास के किसी विशेष कालखंड को पढ़ाने के लिए सिक्कों,साहित्यिक कॄतियों,डाक टिकट आदि का प्रयोग करेंगे। विद्यार्थियो को पुरातत्वीय स्थलों, संग्रहालयों आदि का भ्रमण कराएंगे।ICT का उपयोग करेंगे।
ReplyDeleteMd Afzal Hussain
Urdu P.S.Manjhladih, Shikaripara, Dumka.
इतिहास के किसी विशेष अवधि की समग्र समझ विकसित करने के लिए पुराने डाक टिकट, प्राचीन सिक्के, साहित्य, पुरातात्विक अवशेष, यात्रा वृत्तांत को संग्रह करेंगे, जिससे बच्चों को मनोरंजन एवं रूचिकर लगेगा जिससे उन्हें पढ़ने के प्रति जिज्ञासा उत्पन्न होगी।
ReplyDeleteAll those have passed which is writen the book is known as history
ReplyDeleteAll those have passed which is writen the book is known as history
ReplyDeleteBooks,coins,historical site,videos are the sources through which we can understand the history
ReplyDeleteउस समय के पुरातात्विक साक्ष्य जैसे, पांडुलिपि, सिक्के, स्मारक, खुदाई में मिले साक्ष्यों के आधार पर हम इतिहास को अच्छी तरह से समझ सकते हैं।
ReplyDeleteUsing multiple subjects interdisciplinary way of teaching, that is integrating with other subjects will make the class interesting and informative.
ReplyDeletePpt on old historic coins and texts, family tree making, old newspapers work.
ReplyDeleteCollection of old news paper, coins,stamps could be used.
ReplyDeleteइतिहास में किसी विशेष समय/अवधि की स्मगलर समझ विकसित करने के लिए प्राचीन सिक्कों, पांडुलिपि डाकटिकटो के संग्रह का प्रयोग रुचि पूर्ण और तथ्यपरक शिक्षण के लिए किया जा सकता है पुराने अखबार के कटिंग्स,तथा शिक्षण-अधिगम सामग्रियों , संग्रहालय आदि का प्रयोग हम श्रोत के रुप में कर सकते हैं।
ReplyDeleteCollecting stamps and coins of that particular period and different photography done during that time can be used understand the topic.
ReplyDeleteHistorical books, manuscripts, coins and monuments etc are the resources which I would like to assimilate to develop a holistic understanding of a particular period of in History
ReplyDeleteबच्चों में इतिहास की विशेष अवधि की समग्र विकसित करने वाले Web link,ITC Tools,software applications & digital materials का उपयोग कर सकते हैं
ReplyDeleteबच्चों ने गतिविधियां उनके शारीरिक स्वास्थ्य दोनों को प्रभावित करती हैं। इससे refresh होकर बच्चे कुश होकर सीखने में मन लगते है।
ReplyDeleteFor better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.
ReplyDeleteFor better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.
ReplyDeleteFor better understanding of a particular period of history. I use primary sources as well as secondary sources also. Primary sources like historical monuments,coins. Secondary sources like travelers books. historians books etc.
ReplyDeleteइतिहास में किसी विशेष समय/अवधि की स्मगलर समझ विकसित करने के लिए प्राचीन सिक्कों, पांडुलिपि डाकटिकटो के संग्रह का प्रयोग रुचि पूर्ण और तथ्यपरक शिक्षण के लिए किया जा सकता है पुराने अखबार के कटिंग्स,तथा शिक्षण-अधिगम सामग्रियों , संग्रहालय आदि का प्रयोग हम श्रोत के रुप में कर सकते हैं।
ReplyDeletePurni chijo ko pardarsit karna chahie
ReplyDeletePrimary as well as secondary resources should be included to make a history class more interesting and learning centered for students.Coins,photographs
ReplyDeleteNewspaper clips of a particular period of and historical importance , quotes by great freedom fighters and personalities and official documents are some of the examples.
पुराने डाक टिकटों,प्रचीन सिक्को,पाडुलिपि को संग्रह करना बच्चों को मनोरंजन रुचिकार लगेगा ।जिससे उन्हे पढ़ने में जिग्यासा लगेगा, साथ ही खेल-खेल मे पढ़ना बच्चों को अच्छा लगता है।
ReplyDeleteMuseums, monuments, ancient literature,coins, artifacts, films and videos, audio speeches of the past personalities, remains of the old civilization whatsoever can be used to make the teaching learning joyous and experiential.In order to develop a holistic understanding of a particular period the must use those resources which relates to the period.
ReplyDeleteGood content.
ReplyDeleteBooks,coins,historical site,videos are the sources through which we can understand the history
ReplyDeleteBooks,coins,historical site,videos are the sources through which we can understand the history
ReplyDeleteइतिहास के बारे में बच्चों को सिखाने के समय कुछ ऐतिहासिक चीजों जैसे सीखो पांडुलिपियों लेखों त्यागी को बताना चाहिए साथ ही साथ उन्हें ऐतिहासिक चीजों को देखने के लिए प्रोत्साहित भी करना चाहिए
ReplyDelete