Monday, 9 November 2020

Module 9- Activity 2: Reflect

 A teacher put a problem before students of class IV. 

Add  400+7

A student has done it in the following way

 400+7 = 4007

Another student has done in following manner

400+7 = 1100

  • What prerequisite knowledge might students not have?

  • What kind of questions can be asked to students to address their misconception?

Take a moment to Reflect and post your comment in the comment box.

101 comments:

  1. The student does not know place value

    ReplyDelete
  2. He does not know place value of numbers.

    ReplyDelete
  3. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि कार्के लागू होती है

    ReplyDelete
  4. इस प्रकार की समस्या को हल करने की स्थिति में जानकारी मिलती है की बच्चों में स्थानीय मान संबंधी जानकारी उचित ढंग से प्राप्त नहीं है। हम शिक्षक को इस प्रकार की समस्या से जुड़े विद्यार्थियों को स्थानीय मान संबंधी उचित ज्ञान प्रदान करना होगा।

    ReplyDelete
  5. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि कार्के लागू होती है

    ReplyDelete
  6. Place value concept is not clear sums related to place value will be given

    ReplyDelete
  7. वह संख्या का स्थान मूल्य नहीं जानता

    ReplyDelete
  8. वर्तमान समय में टेक्नोलॉजी का बहुत बड़ा योगदान है ।इस समय इन्टरनेट से सारे काम सूचना एवं प्रौद्योगिकी के संसाधनों से किया जाता है इसे हम आई सी टी कहते हैं।

    ReplyDelete
  9. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि कार्के लागू होती है

    ReplyDelete
  10. He does not know place value of numbers

    ReplyDelete
  11. he has no clear concept of numbers

    ReplyDelete
  12. He does not know place value of numbers

    ReplyDelete
  13. Not clear concept about place value

    ReplyDelete
  14. A student does not have the knowledge about place value.

    ReplyDelete
  15. The student does not know place value

    ReplyDelete
  16. He does not know place value of numbers

    ReplyDelete
  17. October 2020 at 07:11
    कला समेकित शिक्षा का अर्थ है - अन्य विषयों के साथ कला की एकीकरण करना । दृश्य कला, प्रदर्शन कला, साहित्य कला ...इत्यादि शिक्षण को रोचक और मजेदार बनाती है ।
    अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों का उपयोग से समझने में आसानी होती है । यह बच्चों के लिए रुचिकर होने के साथ-साथ आनंददायक भी होता है ।इससे बच्चों के रचनात्मक अभिव्यक्ति का भी पता लगाया जा सकता है और उसके अनुरूप बच्चों को शिक्षा देने में सहयोग मिलता है।

    Reply

    ReplyDelete
  18. October 2020 at 07:11
    कला समेकित शिक्षा का अर्थ है - अन्य विषयों के साथ कला की एकीकरण करना । दृश्य कला, प्रदर्शन कला, साहित्य कला ...इत्यादि शिक्षण को रोचक और मजेदार बनाती है ।
    अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों का उपयोग से समझने में आसानी होती है । यह बच्चों के लिए रुचिकर होने के साथ-साथ आनंददायक भी होता है ।इससे बच्चों के रचनात्मक अभिव्यक्ति का भी पता लगाया जा सकता है और उसके अनुरूप बच्चों को शिक्षा देने में सहयोग मिलता है।

    Reply

    ReplyDelete
  19. Kla sanchit socha ka arth ha anyavisyoke sath kla samjhne hoti ha

    ReplyDelete
  20. स्थानीय मान का ज्ञान बच्चे को नहीं है

    ReplyDelete
  21. स्थानीय मान के समझ ना होना

    ReplyDelete
  22. No concept of face and place value

    ReplyDelete
  23. No proper concept of place and face value.

    ReplyDelete
  24. He does not know place value of numbers

    ReplyDelete
  25. Basic concepts is not clear about the place and face value.

    ReplyDelete
  26. बच्चें को स्थानीय मान का नहीं है।

    ReplyDelete
  27. Teacher should teach them place value

    ReplyDelete
  28. Teacher should teach them place value

    ReplyDelete
  29. Not understand the place value

    ReplyDelete
  30. स्थानीय मान का ज्ञान बच्चे को नहीं है

    ReplyDelete
  31. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि कार्के लागू होती है

    ReplyDelete
  32. वर्तमान समय में टेक्नोलॉजी का बहुत बड़ा योगदान है ।इस समय इन्टरनेट से सारे काम सूचना एवं प्रौद्योगिकी के संसाधनों से किया जाता है.....

    ReplyDelete
  33. Studets should be asked to add or subtract in terms of thousand ,hundred ,tens and ones.e.g.

    ReplyDelete
  34. The students does not know place value of numbers

    ReplyDelete
  35. Aur saman saman technology ka bahut hi mahatva hai aur isase sare kam aasani se kiye ja sakte hain

    ReplyDelete
  36. When a child is asked to add 400 and 5 he finds the answer as 4005.This indicates that he recognises the digits and does not the concepts of place value of a digit.He does not have the idea of tenth ,hundredth etc.He does not know the conversion of 1s into 10s and 10s into 100s and obviously he is unable to split a large number into units and tens.Therefore the child has to get started with splitting the numbers into 1s,10s and 100s and then by introducing the simple rules of addition the child can be taught addition.

    ReplyDelete
  37. The student does not know and understand place value.
    The student should be asked what every digit in the given number represents? He must be asked to show numbers in extended form.For example, 421=4×100+2×10+1=400+20+10.If the student is unable to do even this task, he must be asked to practise with concrete objects or manipulative s.

    ReplyDelete
  38. Edit please
    421=4*100+2*10+1*1=400+20+1

    ReplyDelete
  39. स्थानीय मान की जानकारी बच्चे को नहीं है

    ReplyDelete
  40. He does not know the place value of number

    ReplyDelete
  41. He does not know place value of number

    ReplyDelete
  42. वह संख्या को पहचानता है। जोड़ने की प्रक्रिया करता है। लेकिन उसको संख्या का स्थानीय value मालूम नहीं है ।

    ReplyDelete
  43. इससे पता चलता है कि बच्चों को स्थानीय मान की जानकारी सही ढंग से नहीं है

    ReplyDelete
  44. Students might not have the knowledge of place value. Students can be asked whether they can put the numbers in a place value table.

    ReplyDelete
  45. Students might not have the knowledge of place value. Students can be asked whether they can put the numbers in a place value table.

    ReplyDelete
  46. बच्चा अपने स्तर पर सही तरीके से जोड़ कर रहा है लेकिन उसे स्थानीय मान की जानकारी नहीं है।बच्चे को जोड़ का इकाई दहाई सैकड़ा की प्रक्रिया से अवगत कराना होगा।

    ReplyDelete
  47. बच्चा अपने स्तर पर सही तरीके से जोड़ कर रहा है लेकिन उसे स्थानीय मान की जानकारी नहीं है।बच्चे को जोड़ का इकाई दहाई सैकड़ा की प्रक्रिया से अवगत कराना होगा।

    ReplyDelete
  48. Student does not know the importance of place value as well as the position of unit, tens , hundreds . If they do not such things they will do such mistakes.

    ReplyDelete
  49. Students should not have understood the concept of face value and place value properly.
    Therefore before starting teaching addition we have to go through the first step which understanding numbers and their place values.

    ReplyDelete
  50. He does not know place value of numbers.

    ReplyDelete
  51. वह संख्या का स्थान मूल्य नहीं जानता

    ReplyDelete
  52. Firstly he should acquaint the place value and add accordingly.

    ReplyDelete
  53. The student does not know and understand place value.
    The student should be asked what every digit in the given number represents? He must be asked to show numbers in extended form.For example, 421=4×100+2×10+1=400+20+10.If the student is unable to do even this task, he must be asked to practise with concrete objects .

    ReplyDelete
  54. The student does not know about place value

    ReplyDelete
  55. स्थानीय मान का ज्ञान बच्चे को नहीं हैl

    ReplyDelete
  56. बच्चे को स्थानीय मान का ज्ञान नहीं है

    ReplyDelete
  57. बच्चे को स्थानीय मान की समझ नहीं है।

    ReplyDelete
  58. 2+5= ?
    3 + 6 =?
    5 + 5 = ?
    10 + 3 = ?
    10 + 4 = 14 (true or false)
    10 + 5 = 105 (true or false)
    10 + 6 = 70 (true or false)
    10 + 1 = 11
    100 + 3 = 103 not 400
    200 + 4 = 204 not 2004
    300 + 5 = 305 not 500
    100 + 6 = 1006 or 106 or 700
    400 + 7 = ? ? ?

    Student is confused about three and four digits number.
    He has misconceptions about place value of the numbers . We should try with him from the beginning stages. Adding and subtracting with single digit number , two digit numbers , and three digits number.
    THANKS , ALL THE BEST .

    ReplyDelete
  59. इस प्रकार की समस्या को हल करने की स्थिति में जानकारी मिलती है की बच्चों में स्थानीय मान संबंधी जानकारी उचित ढंग से प्राप्त नहीं है। हम शिक्षक को इस प्रकार की समस्या से जुड़े विद्यार्थियों को स्थानीय मान संबंधी उचित ज्ञान प्रदान करना होगा।

    ReplyDelete
  60. The student don't have the concept of place value.he is also unaware of the technique of addition in a columnar form.he needs more assistance in developing the concept of place value.

    ReplyDelete
  61. Student have to adding practices of two digit three digits no's to clearfy. He have no idea of concept of place value of digit. We should teach expanded form of digits. And how digit is multiple with 10s,100s,1000s.

    ReplyDelete
  62. Two digits place value and the knowledge of addition and subtraction must be clear but here no idea of place of value is present.

    ReplyDelete
  63. They have not understood the concept of place value.They can be made understood the concept easily through visual and hands on aids or through games . one of the eg- Show them 100,10 and 1 rupee note and ask questions to students like 1)which rupee note show a)in hundreds ,b)in tens and c) ones place.Then go to complex one 500 rupee note, 50 rupee note and 5rs note or coin and tell them to add by following the rule of place value chart.This will create curiosity and interest to do it and explore more . Then focus on adding now -one by one accurately of that particular number given according to question"400".4)How many digits are there in "400" whereas on the other hand how many digits are there in second no."7" and which place value it holds ones or tens?will you count 400 to know their place value from left to write (hundreds,tens and ones) or right to left(ones). ,tens,hundreds)?Before adding where and how will you place the digits acc.to hundreds tens and ones place.
    Hundreds Tens Ones
    4 0 0

    +0 0 7
    _______________
    4 0 7

    ReplyDelete
  64. Place value Ka knowledge Hona Chahiye

    ReplyDelete
  65. Place value Ka knowledge Hona Chahiye

    ReplyDelete
  66. इस प्रकार की समस्या को हल करने की स्थिति में जानकारी मिलती है कि बच्चों में स्थानीय मान संबंधी जानकारी उचित ढंग से प्राप्त नहीं है। हम शिक्षक को इस प्रकार की समस्या से जुड़े विद्यार्थियों को स्थानीय मान संबंधी उचित ज्ञान प्रदान करना होगा।

    ReplyDelete
  67. बच्चे को स्थानीय मान की जानकारी नहीं है।

    ReplyDelete
  68. Student can not understand the place value of a number..and also he is unable to understand the recognize the position of a number..

    ReplyDelete
  69. इस प्रकार के सवालों को हल करने के लिए स्थानीय मान की जानकारी बहुत जरुरी है।साथ ही सँख्या की पहचान, सँख्या नाम की भी जानकारी चाहिए।तब सवालों को हल करने मे गडबडी नहीं होगी।

    ReplyDelete

  70. No proper concept of place and face value.

    Reply

    ReplyDelete
  71. lack of proper knowledge of place value creates such many problems while in the case of additions and subtractions in general.

    ReplyDelete
  72. The students doesn't know Place value of number.

    ReplyDelete
  73. The student does not have knowledge of place value.Heis concept of place value should be made clear by giving sums related to that.

    ReplyDelete
  74. Inadequate knowledge of place values of numbers

    ReplyDelete
  75. It shows that student must not have the proper knowledge of place value. Teacher is needed to give student a practical activity method to make student understand the place value of numbers properly and ask the student to practice it in his day today life.

    ReplyDelete
  76. Student ko sthaniy maan ki jaankari nahin hi.

    ReplyDelete
  77. Not clear concept about place value

    ReplyDelete
  78. Student have not any idea about place value of the number.

    ReplyDelete
  79. Student is not aware of basics of addition.

    ReplyDelete
  80. The child does not know properly about large numbers and also lacking base ten system of numbers..
    He can be asked questions about place value of numbers...

    ReplyDelete
  81. Student is not aware of basics of addition.

    ReplyDelete
  82. Student is not aware of basics of addition

    ReplyDelete
  83. Kla sanchit socha ka arth ha anyavisyoke sath kla samjhne hoti ha

    ReplyDelete
  84. Kla sanchit socha ka arth ha anyavisyoke sath kla samjhne hoti ha

    Reply

    ReplyDelete
  85. कला समेकित शिक्षा का अर्थ है - अन्य विषयों के साथ कला की एकीकरण करना । दृश्य कला, प्रदर्शन कला, साहित्य कला ...इत्यादि शिक्षण को रोचक और मजेदार बनाती है ।
    अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों का उपयोग से समझने में आसानी होती है । यह बच्चों के लिए रुचिकर होने के साथ-साथ आनंददायक भी होता है ।इससे बच्चों के रचनात्मक अभिव्यक्ति का भी पता लगाया जा सकता है और उसके अनुरूप बच्चों को शिक्षा देने में सहयोग मिलता है।

    ReplyDelete

कोर्स 12 : गतिविधि 5 : खि‍लौना क्षेत्र का सृजन – अपने विचार साझा करें

आप अपनी कक्षा/ स्कूल में खि‍लौना क्षेत्र कैसे सृजित करेंगे – इस बारे में सोचें। डी-आई-वाई खि‍लौनों का सृजन करने में बच्चों की सहायता के लिए ...