Monday, 9 November 2020

Module 9- Activity 5: Reflect

 A said ‘if the length of a rectangle is increased by 1 and breadth decreased by 1 the area enclosed by the rectangle remains the same’. B said ‘No, A is wrong as the new area will increase’.   C said ‘No, A and B both are wrong, the new area will decrease’.   How will you handle this situation?

Take a moment to reflect and post your comment in the comment box.

137 comments:

  1. If adding and subtracting quantity is is eq then area will decrease
    Suppose add half and subtract half then area would be 1.5 x 0.5 result would be 0.75
    Now see another example :- 0.75 X 1.25 = 0.9375 thus c is right on his opinion

    ReplyDelete
  2. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  3. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  4. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  5. इन सभी गतिविधियों को कक्षा में छात्रों द्वारा व्यक्तिगत रुप से किया जाता है,फिर सभी तीन गतिविधियों के परिणामों की जाँच करें।आम तौर पर आठ नियमों पर आते हैं।

    ReplyDelete
    Replies
    1. Area of rectangle=0.5×1.5=०.75 in another example area of rectangle,,=0.75×1.25=0.9375hence C is correct in opinion.

      Delete
  6. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि कार्के लागू होती है

    ReplyDelete
  7. All these activities are performed individually by students in class then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  8. इन सभी गतिविधियों को कक्षा में छात्रों द्वारा व्यक्तिगत रुप से किया जाता है,फिर सभी तीन गतिविधियों के परिणामों की जाँच करें।

    ReplyDelete
  9. इस प्रकार की परिस्थिति को हल करके सामने रखा जाएगा और इसे प्रमाणित करके देखा जाएगा की कौन सही है कौन गलत।

    ReplyDelete
  10. इन सभी गतिविधियों को कक्षा में छात्रों द्वारा व्यक्तिगत रुप से किया जाता है,फिर सभी तीन गतिविधियों के परिणामों की जाँच करें।

    ReplyDelete
  11. कक्षा में गतिविधि कराकर के उसके परिणामों को जाँच करेंगे ।

    ReplyDelete
  12. Kala samay kit shiksha ek aakarshak module hai yah man bhav kabhi hai aur aur shikshaprad bhi

    ReplyDelete
  13. By explaining practically and using different numbers

    ReplyDelete
  14. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि कार्के लागू होती है

    ReplyDelete
  15. By telling students to do the calculalation for various rectangles of different sizes.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. कला समेकित शिक्षा से बच्चे आनन्द,उत्सह,उमंग एवं सहयोगी प्रतिभागी बनकर नाट्य मंचन कर स्वयं अनुभव लेकर शिक्षित होते हैं। इसके द्वारा बच्चे स्वयं कर हर विषय गणित, भाषा, विज्ञान सभी विषय सीखता है। यह स्वयं अपनी प्रतिभा अनुभव से सीखने का एक मंच प्रदान करता है।

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. कला समेकित शिक्षा से बच्चे आनन्द,उत्सह,उमंग एवं सहयोगी प्रतिभागी बनकर नाट्य मंचन कर स्वयं अनुभव लेकर शिक्षित होते हैं। इसके द्वारा बच्चे स्वयं कर हर विषय गणित, भाषा, विज्ञान सभी विषय सीखता है। यह स्वयं अपनी प्रतिभा अनुभव से सीखने का एक मंच प्रदान करता है।

    ReplyDelete
  20. इस प्रकार की परिस्थिति को हल करके सामने रखा जाएगा और इसे प्रमाणित करके देखा जाएगा की कौन सही है कौन गलत।

    ReplyDelete
  21. इस प्रकार की परिस्थिति को हल करके सामने रखा जाएगा और इसे प्रमाणित करके देखा जाएगा की कौन सही है कौन गलत।

    ReplyDelete
  22. Pramanikta ko adhar banakar spast karna

    ReplyDelete
  23. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  24. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete

  25. कला समेकित शिक्षा का अर्थ है - अन्य विषयों के साथ कला की एकीकरण करना । दृश्य कला, प्रदर्शन कला, साहित्य कला ...इत्यादि शिक्षण को रोचक और मजेदार बनाती है ।
    अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों का उपयोग से समझने में आसानी होती है । यह बच्चों के लिए रुचिकर होने के साथ-साथ आनंददायक भी होता है ।इससे बच्चों के रचनात्मक अभिव्यक्ति का भी पता लगाया जा सकता है और उसके अनुरूप बच्चों को शिक्षा देने में सहयोग मिलता है।

    ReplyDelete
  26. October 2020 at 07:11
    कला समेकित शिक्षा का अर्थ है - अन्य विषयों के साथ कला की एकीकरण करना । दृश्य कला, प्रदर्शन कला, साहित्य कला ...इत्यादि शिक्षण को रोचक और मजेदार बनाती है ।
    अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों का उपयोग से समझने में आसानी होती है । यह बच्चों के लिए रुचिकर होने के साथ-साथ आनंददायक भी होता है ।इससे बच्चों के रचनात्मक अभिव्यक्ति का भी पता लगाया जा सकता है और उसके अनुरूप बच्चों को शिक्षा देने में सहयोग मिलता है।

    Reply

    ReplyDelete
  27. 22:55
    It means information communication technolo

    ReplyDelete
  28. 22:55
    It means information communication technolo

    ReplyDelete
  29. Very good ,we should try this.

    ReplyDelete
  30. एरिया विल डिक्रीज

    ReplyDelete
  31. Good understanding for children.

    ReplyDelete
  32. इन सभी गतिविधियों को कक्षा में छात्रों द्वारा व्यक्तिगत रुप से किया जाता है,फिर सभी तीन गतिविधियों के परिणामों की जाँच करें।आम तौर पर आठ नियमों पर आते हैं।

    ReplyDelete
  33. ICT suchana aur sanchar ka eksadhan hai Isse bachche tecnolog k st st chalnge

    ReplyDelete
  34. ICT suchana aur sanchar ka ek sadhan hai Isse bachche tecnology k st st chalnge

    ReplyDelete
  35. It means information communication technology.

    ReplyDelete
  36. One by one problem of children will be resolved.

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. adding and subtracting quantity is is eq then area will decrease
    Suppose add half and subtract half then area would be 1.5 x 0.5 result would be 0.75
    Now see another example :- 0.75 X 1.25 = 0.9375 thus c is right on his opinion

    ReplyDelete
  40. कला शिक्षण को विद्यालय में प्रयोग करुंगा ।

    ReplyDelete
  41. कला शिक्षण को विद्यालय में प्रयोग करुंगा ।

    ReplyDelete
  42. अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों के उपयोग से समझने में आसानी होती हैं।

    ReplyDelete
  43. कला समेकित शिक्षा से बच्चे आनन्द,उत्सह,उमंग एवं सहयोगी प्रतिभागी बनकर नाट्य मंचन कर स्वयं अनुभव लेकर शिक्षित होते हैं। इसके द्वारा बच्चे स्वयं कर हर विषय गणित, भाषा, विज्ञान सभी विषय सीखता है। यह स्वयं अपनी प्रतिभा अनुभव से सीखने का एक मंच प्रदान करता है।

    ReplyDelete
  44. Sabhi gatividhiyon ko class me sabhi bachon dwara perform karwaye or sabhi ka answer dekhne ke bad decision len or samjhayen

    ReplyDelete
  45. Ict is a broader term for information technology which refers to all communication technology.

    ReplyDelete
  46. कोई भी विषय कला समेकित में जोडा जा सकता है बच्चों को पूर्व ज्ञान से आकलन कर सकते हैं।

    ReplyDelete
  47. All activities performed individually by students

    ReplyDelete
  48. अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों के उपयोग से समझने में आसानी होती हैं।

    ReplyDelete
  49. कोई भी विषय कला समेकित में जोडा जा सकता है बच्चों को पूर्व ज्ञान से आकलन कर सकते हैं।

    ReplyDelete

  50. अमूर्त अवधारणाओं को विभिन्न कला रूपों के उपयोग से समझने में आसानी होती हैं।

    ...

    ReplyDelete
  51. Each case will be explained with suitable examples and students will be asked to find out the right answer.

    ReplyDelete
  52. कला समेकित शिक्षा द्वारा बच्चे खुद से कर हर विषय को आसानी से कला का उपयोग कर सीख सकते है

    ReplyDelete
  53. Kisi bhi vishay ko class mein kis se Joda ja sakta hai bacche class mein kit ka upyog kar aasani se Sikh sakte hain

    ReplyDelete
  54. The best way to clarify this issue and to address this issue is to explain the fact that area doesn't change in a linear fashion... Representing the situation algebraically if L and B denote length and breadth of any rectangle then the given variations in length and breadth result in an increase in area if B≥L+1 and area decreases if B<L+1

    ReplyDelete
  55. I will give the students a few problems to solve and they themselves will find out the fact that if the length is increased by 1 and breadth is decreased by 1, the area decreases.I will also let them use graph paper to find out the fact.

    ReplyDelete
  56. All these activities are performed individually by students in the classroom.

    ReplyDelete
  57. दोनों ही सीखने के प्रतिफल से प्रेरित हैं। दस्तावेज हमें प्रत्येक पाठ में निहित ज्ञान की ओर बच्चों के रुझान को विकसित करने में मदद करते हैं। साथ ही शिक्षकों को भी पाठ आधारित प्रतिफल निर्माण करने में मार्गदर्शन प्राप्त होता है। जबकि इन्हीं निर्देशों के अनुकूल आकलन विधियों द्वारा तथा प्रक्रिया द्वारा हम सुगम रूप से कक्षा के प्रतिफल की प्राप्ति करते हैं। अत: दस्तावेज तथा प्रतिफल दोनों ही गहन रूप से एक दूसरे से संबंधित हैं।

    ReplyDelete
  58. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि काके लागू होती है

    ReplyDelete
  59. Area of rectangle=1.5×0.5=0.75 another
    Example area of rectangle=0.75 ×1.25=0.9375hence c is correct.Kamal Kishore Pradhan Seraikella kharswan.

    ReplyDelete
  60. कला एकीकृत शिक्षण और सीखने की विधि कार्क लागू होती है

    ReplyDelete
  61. Yes,they can be assess by Rubrics

    ReplyDelete
  62. इस प्रकार की परिस्थिति को हल करके सामने रखा जाएगा और इसे प्रमाणित करके देखा जाएगा की कौन सही है कौन गलत।इसके द्वारा बच्चे स्वयं कर हर विषय गणित, भाषा, विज्ञान सभी विषय सीखता है। यह स्वयं अपनी प्रतिभा अनुभव से सीखने का एक मंच प्रदान करता है।

    ReplyDelete
  63. Area will be decreased.C is correct.

    ReplyDelete
  64. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to right conclusions.

    ReplyDelete
  65. All these activities are performed individually by student in class. Then check the result of all three activities. Finally come to write conclusions. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  66. All these activities are performed individually by student in class. Then check the result of all three activities. Finally come to write conclusions. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  67. All these activities are performed individually by student in class. Then check the result of all three activities. Finally come to write conclusions. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  68. इस प्रकार की परिस्थिति को हल करके सामने रखा जाएगा और इसे प्रमाणित करके देखा जाएगा की कौन सही है कौन गलत।

    ReplyDelete
  69. तीनों स्थितियों की गतिविधि कक्षा में कराई जा सकती है उसके बाद परिणाम के आधार पर बच्चों के संशय को दूर किया जा सकता है

    ReplyDelete
  70. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  71. At first we should expose that length is more than width. If so then area well decrease and if the the width is more than length, then area would increase if the length and breadth are same, the area will decrease Thus A should revise his thought . B would be correct when length is more than width and C would be correct when width is more than length.

    ReplyDelete
  72. गतिविधियों के द्बारा हल किया जा सकता है

    ReplyDelete
  73. गतिविधि के द्वारा बच्चे में अवधारणा देनी होगी।

    ReplyDelete
  74. गतिविधि के द्वारा बच्चे में अवधारणा देनी होगी।

    ReplyDelete
  75. Very simple,I will show that c is correct by taking two three example and prove my point by the result in each case.

    ReplyDelete
  76. प्रश्न के अनुसार लंबाई और चौड़ाई का मान लेते हैं और उत्तर की जांच करते हैं ताकि छात्रों के संदेह को दूर किया जाए और प्रमाणित किया जाए लंबाई के घटने और चौड़ाई केवट बढ़ने से क्षेत्रफल में क्या अंतर आता है इससे छात्रों के मौलिक अवधारणाएं स्पष्ट होंगी

    ReplyDelete
  77. तीनों गतिविधि को कक्षा में एक-एक करके करवाएंगे पुनः उसकी जांच करेंगे और परिणाम के आधार पर इसका आकलन किया जाएगा

    ReplyDelete
  78. Taking some examples we can solve the problems and we will find out the area decreased

    ReplyDelete
  79. For this question student needs to know first initial value of length and breadth..Because without knowing the intial value of length and breadth we cannot determine any assumptions..if the value of length and breadth are same then area will remain constant ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. If length and breath are same at inital condition then area will be decrease by 1.. Not it will be constant

      Delete
  80. For this questions it is important to know the intial value of length and breadth after that students can assume any result.yes if its length and breadth initial values are same then area will be decrease by 1..

    ReplyDelete
  81. कला समेकित शिक्षा से बच्चे आनन्द,उत्सह,उमंग एवं सहयोगी प्रतिभागी बनकर नाट्य मंचन कर स्वयं अनुभव लेकर शिक्षित होते हैं। इसके द्वारा बच्चे स्वयं कर हर विषय गणित, भाषा, विज्ञान सभी विषय सीखता है। यह स्वयं अपनी प्रतिभा अनुभव से सीखने का एक मंच प्रदान करता है।

    ReplyDelete
  82. इस प्रकार की परिस्थिति को हल करके सामने रखा जाएगा और इसे प्रमाणित करके देखा जाएगा की कौन सही है कौन गलत।दिए गए परिस्थिति में cका उत्तर सही है।नया क्षेत्र का क्षेत्रफल घट जाएगा।

    ReplyDelete
  83. माना कि आयत की लम्बाई और चौडाई बराबर है।अर्थात 2,अब लम्बाई को 1बढाया तब नयी लम्बाई=2+1=3 अब चौडाई को 1कम किया तब चौडाई=2-1=1 आयत का नया क्षेत्रफल=3*1=3 पुराना क्षेत्र फल=2*2=4 मतलब B सही है।

    ReplyDelete
  84. All these activities are performed individually, then check the results and resolve one by one problems of the students, Finally come to the eight conclusions

    ReplyDelete
  85. Kala samekit shikshan widi k dwara.

    ReplyDelete
  86. Solve it in every possible manner before giving outcome

    ReplyDelete
  87. If adding and subtracting quantity is is eq then area will decrease
    Suppose add half and subtract half then area would be 1.5 x 0.5 result would be 0.75
    Now see another example :- 0.75 X 1.25 = 0.9375 thus c is right on his opinion

    ReplyDelete
  88. बच्चों के सामने इन परिस्थियो को रख कर उनका हल करना चाहिए। इनसे सही गलक प्रश्नों का पता चलता ।

    ReplyDelete
  89. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  90. The teaching of mathematics lies in the LOGICAL AND REASONING.
    In other words, it means that if we are saying anything we have to prove it logically.
    so, in the given situation i will ask each one to prove his point and counter it with that of the others viewpoint. in this way everyone will be satisfied.

    ReplyDelete
  91. I will allow all the 3 to solve the problem individually. Then check their solution and clear thei doubt. C is correct that area will decrease

    ReplyDelete
  92. All these activities are performed individually by students in class.Then check the results of all three activities. Finally clearing the doubts will come to the conclusions.

    ReplyDelete
  93. All these activities are performed individual by students in class. Then check the results of all three activities. Finally clearing the doubts will come to the conclusions.

    ReplyDelete
  94. All these activities are performed individual by students in class. Then check the results of all three activities. Finally clearing the doubts will come to the conclusions

    ReplyDelete
  95. All these activities are performed individually by students in class then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  96. All these activities are performed individually by students in class then check the results of all three activities. Finally come to eight conclusions.

    ReplyDelete
  97. अगर इस तरह की परिस्थिति बनती है प्रश्न का सही तरह से सलूशन कर उनको समझाना चाहिए कि क्या सही है और क्या गलत

    ReplyDelete
  98. कला समेकित शिक्षा से बच्चे आनन्द,उत्सह,उमंग एवं सहयोगी प्रतिभागी बनकर नाट्य मंचन कर स्वयं अनुभव लेकर शिक्षित होते हैं। इसके द्वारा बच्चे स्वयं कर हर विषय गणित, भाषा, विज्ञान सभी विषय सीखता है। यह स्वयं अपनी प्रतिभा अनुभव से सीखने का एक मंच प्रदान करता है।

    ReplyDelete

कोर्स 12 : गतिविधि 5 : खि‍लौना क्षेत्र का सृजन – अपने विचार साझा करें

आप अपनी कक्षा/ स्कूल में खि‍लौना क्षेत्र कैसे सृजित करेंगे – इस बारे में सोचें। डी-आई-वाई खि‍लौनों का सृजन करने में बच्चों की सहायता के लिए ...